Gurkmeja i supershot

Alltså!

Jag har ju skrivit förr att jag är lite småkär i Food Pharmacy, och deras arbete med att nå ut med Stig Bengmarks forskning och tankar kring tarmflora, mat och inflammation i kroppen. Har sen jag köpte boken druckit deras gurkmeja-shot så pass att vi slutade köpa de små kryddburkarna i butiken och åkte och bulkade med big pack på Citygross istället…! Och så himla härligt när även Mosley förra veckan presenterade sin studie där man kom fram till att det de facto är så att gurkmeja skyddar mot cancer – hur amazing? Och övriga ingredienser med gurkmejan har superduper antiinflammatorisk effekt. Wow! 

Läs mer om vad Bengmark skriver om gurkmejan och de andra ljuvliga shotkryddorna HÄR och RECEPT och mer info på FP finns HÄR.

Och om Mosleys studie HÄR

Här kommer receptet också;

1msk gurkmejapulver
1tsk kanel
1 knivsudd nejlika
1 knivsudd cayennepeppar
1msk citron
1msk äppelcidervinäger
*1 msk olivolja(jag kör rapsolja, plus för omega3 tänker jag)*
1dl valfri juice eller vatten

* Såg nu att Bengmark publicerat nytt recept på Facebook idag – UTAN oljan! Okej, great, då kan man alltså skippa det! Här är UPPDATERINGEN.

Kommentera

